Nedjan 3

fotograf :: Joakim Andersson

Copyright ©

Nedjan

(Sida 3 av 5)


S/S Nedjan var ett 64 meter långt ångdrivet lastfartyg, byggt i Greenock, Skottland 1893 under namnet Well Park. 1904 kom hon till Sverige när hon köptes av Ångfartygs AB Pallas och döptes då om till just Pallas. Nedjan blev det först 1922 när hennes nästa ägare, Rederi AB Ostkusten namngav henne efter det välkända och fruktade grundet utanför Simrishamn, som då var hennes hemmahamn.


I januari 1954 var hon ett gammalt och väldigt slitet fartyg. Hon låg lastad i Norrsundets hamn och inväntade bättre väder, men på grund av rederiets dåliga ekonomiska läget ställdes allt högre krav på kapten att påbörja färden söderut, destination Ipswich, England. Trycket blev tillslut för hårt och kaptenen beordrade att kasta loss, minusgrader och storm till trots. Natten skulle visa sig bli allt annat än nådig mot Nedjan och hennes besättning. Vindarna ökade ytterligare och utanför Gävle orkade inte roderlinan med trycket. Då uppdagades att inget av fartygets två reservsystem heller var funktionsdugliga, troligen på grund av att de blockerats vid en omstuvning man tvingats göra strax före avsegling eftersom fartyget då hade några graders slagsida. Fartyget utan möjligheter att manövreras blev drivandes redlöst.


Under natten gjorde Nedjan ett antal nödanrop där en otydlig och tveksam kommunikation mellan en pressad kapten, rederiets stressade kamrer och Härnösands Kustradio gör att räddningsinsatsen dröjer. Efter åtta timmar påbörjar till slut en kutter sin färd från lotsstationen vid Bönan för att leta efter Nedjan. En två timmars lång resa i det hårda vädret, men ute på det skummande havet återfinns endast löst gods flytande. Först 42 år senare, 1996, återfanns fartyget med hjälp av side scan sonar. Då fanns förhoppningar om att lasten skulle vara värdefull och många turer kring ägandeskapet gav anledning till många artiklar i lokalpressen. Dock visade det sig tillslut att det värde som verkligen fanns kvar var vetskapen om vad som hände den där natten 1954. Med sönderslaget roder och propeller kunde konstaterats att hon drivit på grund med aktern först och sprungit läck såpass mycket att hon gick till botten på kort tid. Nedjan fick sin viloplats på 33 meters djup.

– Därborta ligger Lövgrunds rabbar, säger Robert och pekar ut mot några hällar en bit norrut, stenarna som beseglade Nedjans öde.



<<< Tillbaka - Fortsätt >>>